Na Vlnách – Ondřej Smeykal a Jaroslav Mugrauer

15.5.2016 Ne od 18:00

Taneční večer s didgeridoo, bubny a korou. Spoluhráčem Ondřeje Smeykala je bubeník Jarda Mugrauer.
Srdečně vás zveme na jedinečný jarní taneční koncert, kterým dáme vale únavné zimě a nastartujeme se do jarních dní.
Didgeridoo nebude nyní pouze v doprovodu bicích, ale pod prsty bubeníka Jardy Mugrauera se rozezní i kora – africký hudební nástroj. A tak si budete moci vychutnat originální spojení tří tradičních nástrojů, které vám dozajista rozproudí krev v žilách.

Český hráč na australský domorodý nástroj Ondřej Smeykal vás spolu s perkusistou a hráčem na africkou koru Jardou Mugrauerem zvou na organickou a svébytnou fúzi worldmusic, taneční hudby a experimetálního ambientu. Oba aktéři dynamicky vrství improvizovaná témata, propojují tradiční i experimentální pojetí etnických nástrojů, využívají možnosti soudobé elektroniky i syrovosti akustického zvuku.

Večer se opravdu proměňuje. Jako na vlnách se mohou posluchači roztančit v „rozjetých“ rytmech elektroniky a bicí soupravy či zaposlouchat se do jemných pasáží hry na africkou harfu koru doprovázenou didgeridem.


  • Ondřej Smeykal – didgeridoo, elektrodidgeridoo
  • Jaroslav Mugrauer – bicí nástroje, kora

Ondřej Smeykal (19. prosince 1975 Sušice) je český výtvarník a muzikant, profesionální hráč a průkopník hry na australský domorodý nástroj didgeridoo a elektrodidgeridoo. Po ukončení základní školy odešel do Prahy na Střední výtvarnou školu Václava Hollara.

Český profesionální hráč na didgeridoo Ondřej Smeykal svým unikátním a svérázným projevem objevuje nové dosud neprobádané oblasti hry na didgeridoo a posunutím zvukových možností nástroje o několik řádů dále tak pro současné interprety představuje velkou výzvou. Precizním přednesem poukazuje na bohaté možnosti souzvuku hlasové modulace základního tónu a v kombinaci s variabilitou nátisku dosahuje neuvěřitelně bohaté škály zvukového zabarvení.

Maximální využití dechového fondu, práce bránice, mimických a artikulačních svalových skupin spolu s obrovským rytmickým potenciálem didgeridoo činí v podání Ondřeje Smeykala z obyčejné děravé větve jakýsi malý komorní orchestr. Mistrně sladěná a pečlivě načasovaná kompozice čistého přednesu tak v nejednom posluchači budí silný dojem zastoupení většího počtu hráčů, případně použití playbacku a samplingu. Technika hry zcela prostá jakéhokoliv přednahrání nebo mixování částí skladeb je i zkušeným hráčům těžko pochopitelná a při živém shlédnutí vystoupení v posluchači vyvolává často jen němý úžas. Dokáže na didgeridoo vykouzlit mnohobarevné hudební plochy nezaměnitelného, exotického a tajemně krásného zvuku v při své osobité hře na tento australský domorodý nástroj.

V současnosti brázdí Ondřej se svým sólovým projektem kluby Česka, Slovenska, Polska a Německa, potkáte jej na festivalech napříč žánry doslova po celém světě. Jeho osobitý styl hry bychom mohli nazvat alternativním, výrazně dynamickým, vytvářejícím hudbu přesahující od ambientu až po taneční klubovou scénu.

Patrné je silné zabarvení jeho bigbeatovou minulostí sahající do let 1995-96, kdy hostuje na CD australského didgeridooisty Iana Wooda pod názvem Pražské Snění a později s ním zakládá dnes již kultovní skupinu WOODEN TOYS, mj. solupracoval také s Monikou Načevou na jejím albu Fontanela, nebo např. s Filharmonií Hradce Králové, při zpracování skladeb V. Vimmera – Věk Vodnáře.

Můžete si jej přijít poslechnout na koncerty Monkey Business či Čechomoru, kde příležitostně hostuje (též zastoupen na cd obou skupin v r 2008), spolupracuje s Jazem Colemanem [Killing Joke], Jaroslavem Svěceným, potkáte se na solovém koncertu či si zatančíte při rytmech jeho didgeridoo v česko-japonském projektu Autopilote jenž právě vydalo v roce 2008 debutové cd Autopilote IDO.

Ondřej Smeykal nastoupil kdysi svou dráhu jako samouk a pro nedostupnost didgeridoo začínal své první pokusy s osvojením hry nacvičovat tehdy ještě na obyčejné papírové trubky používané k navinování koberců. Později se na necelý rok vydává do Austrálie za účelem studia aboriginského skalního malířství na univerzitě v Canberre a studia hry na australský domorodý nástroj.

Dnes se tento česko-slovenský průkopník didgeridoo věnuje výhradně koncertním vystoupením, pořádá semináře výuky hry na didgeridoo pro začínající i pokročilé a na základě úzkých kontaktů na australské výrobce zastává ve spolupráci s nimi i roli dovozce kvalitních eukalyptových nástrojů.


Rozhovor Marka Ebena s nejlepším českým hráčem na didgeridoo zde.

Na plovárně byla řeč o nástroji, který se v našich zemích tak často nevídá, protože k jeho výrobě potřebujete eukalyptus a termity. Kdybyste náhodou obě dvě tyto součásti doma měli, tak uříznete z eukalyptu asi tak 1,5 m dlouhou větev, pokud možno rovnou, a vnitřek necháte vyžrat termity. A tak vznikne pěkný dutý klacek, na který se dá hrát. Ten klacek se jmenuje didgeridoo, a náš host se jmenuje Ondřej Smeykal a je naším největším odborníkem ve hře na tento nástroj.


Vstupné 180 Kč.

Odkaz na stránky interpreta