Miloš Dodo Doležal

20.1.2018 So od 20:00

Akce byla ZRUŠENA

Miloš Dodo Doležal je jedním z  nejvýznamnějších českých kytarových mistrů. Kytarista, zpěvák, skladatel, aranžér a producent byl původně hlavním strůjcem úspěchu tuzemské skupiny Vitacit. Po odchodu na sólovou dráhu spolupracoval i s mnoha zahraničními muzikanty, včetně Guy Mann-Dude (Alice Cooper) atd. Pravidelně vydává alba a neúnavně koncertuje spolu se svým dlouholetým bubeníkem Pavlem Slechanem a svým synem Milošem juniorem, jedním z největších baskytarových talentů posledních let.

Dodo Doležal – to je synonymum pro grácii rockové, metalové kytary. Jeho koncert je zážitkem pro každého pravověrného rockera.

Miloš Dodo Doležal

Skladatel, producent, zpěvák, majitel nahrávacího studia Hacienda, a hlavně kytarista s velkým K, který si své místo vydobyl nejen jako člen legendárního Vitacitu a dalších sdružení, ale i jako sólový umělec. Což není v našich zemích zrovna jen tak obvyklé. Nehledě na sedm jeho silných sólových albových počinů a takové spolupráce, jako například s Annou K, Petrem Kolářem, Láďou Křížkem a dalšími, tak je dodnes dosud nedoceněné stylově i zvukově citlivý vklad na albu Zemětřesení, poctě Jirkovi Schelingerovi, či na sólovce Můj věk Leška Semelky.

Dodo Doležal je jeden z nejzkušenějších a nejvyhledávanějších producentů na české rockové scéně, začínal v rodišti ve skupině Žádná křeč. V roce 1985 ho oslovil Luděk Adámek, který řešil obsazení pražské metalové skupiny Vitacit a přijal ho jako kytaristu. Ambiciózní a přemýšlivý hudebník se v kapele záhy prosadil autorsky a po odchodu Ladislava Křížka také jako zpěvák. Ačkoliv leaderem zůstal Adámek, Doležal, známý pod přezdívkou Dodo, se stal přirozeným mluvčím a hlavní autoritou skupiny. V roce 1995 hraje Vitacit jako předkapela legendárnich Iron Maiden při jejich zastávce v Praze.

Pro své hráčské schopnosti byl přizván rovněž na turné rozšířené sestavy Kocábova a Pavlíčkova Výběru. V roce 1989 se Vitacit profesionalizoval a Doležal s ním prvně koncertoval v zahraničí – v Moskvě a v Bulharsku. První album Vitacitu Vzhůru přes oceán v roce 1990 bylo převážně jeho autorským počinem.

Na objednávku některých firem, především Monitoru, se Doležal chopil produkce nahrávek předních metalových formací Törr, Brian, Kryptor, Masters Hammer, Debustrol a Arakain. Jako producent, kytarista a basový kytarista se podílel rovněž na albech zpěvačky Heidi (Cesta kolem těla), Anny K. (Já nezapomínám), Tanji (Tanja, Pád do nebe), Ladislava Křížka (Klíč k mé duši) a skupiny Wanastowi Vjecy (Tak mi to teda nandey). Celkem produkoval přes 120 alb. 7. 5. 1991 na koncertu v pražské Lucerně pokřtil své sólové instrumentální album My Little World a rozloučil se s Vitacitem. Jeho další kroky vedly opakovaně do USA, kde studoval hru na kytaru v Los Angeles, seznamoval se s praxí v nahrávacích studiích a navazoval kontakty s tamními hudebníky a zvukovými mistry.

Napoprvé se vrátil s kytaristou Guyem Mann-Dudem a bubeníkem Davidem Eaglem a v ostravském studiu Citron s nimi nahrál převážnou část sólového alba Dráždivý dotek, které obsahovalo v rádiích dodnes připomínaný hit Soudím, společné dílo Mann-Dudea a Doležala s textem Ivana Poláka. V tandemu absolvovali rovněž turné Thrash On!, které bylo v anketě Žebřík časopisu Rock Report vyhlášeno koncertem roku 1992. V anketě Černá vrána byl Doležal jmenován nejlepším domácím rockovým kytaristou a společně s dalšími laureáty – zpěvákem Alešem Brichtou, basovým kytaristou Vlastou Henychem a bubeníkem Štěpánem Smetáčkem – nahrál album Zemětřesení, které výběrem repertoáru vzdalo hold památce zpěváka Jiřího Schelingera a dočkalo se živého provedení na stejnojmenném turné.

S Mann-Dudem se Doležal znovu sešel v pražském studiu Rudolfinum při realizaci alba Miloš Dodo Doležal/Guy Mann-Dude, pro které získal rovněž amerického mistra mixáže Toma Fletchera (spolupracoval mimo jiné s Ozzym Osbournem, Yngwiem Malmsteenem a skupinou Motorhead). Bicí na tuto desku, která vedle hitu Karlův most nabídla i dvě anglicky zpívané písně, nahrál odděleně v Ocean Studios v Los Angeles Gregg Bissonette, známý z působení u zpěváka Davida Lee Rotha.

V roce 1994 Miloš Doležal opustil Prahu a přesídlil s rodinou na Pelhřimovsko, kde žijí jeho rodiče. V Žirovnici vybudoval nahrávací studio Hacienda, které si vydobylo znamenitou pověst zejména mezi rockovými hudebníky. Ti se sem sjíždějí z celé republiky (např. skupiny Seven, Wolfram, The Rays Od The Sunshine, Řemen). V Žirovnici vzniklo rovněž album poslední sestavy Vitacitu Zaživa mrtví a pocta velkému vzoru Dodo hraje Hendrixe, kde si protagonista zvolil za spoluhráče Američany Shana Gaalaase (bicí) a Baryho Sparkse (basová kytara).

Pro své produkční a ediční záměry zřídil malé vydavatelství CBR (Charles Bridge Records), které s ním vede jeho manželka Dáša. Miloš Doležal několik let pracuje na ambiciózním sólovém CD, pro které už nahráli své party významní basoví kytaristé Barry Sparks, John Petrucci a Doug Wimbish a bubeník Jonathan Mover.

Miloš Dodo Doležal svůj styl definoval a vybrousil už dávno. O tom, že právě on je průkopníkem české metalové kytary bylo rozhodnuto už v bájných osmdesátých letech a postupem času svou pověst Dodo jen potvrzoval. Sem tam sice nechával své příznivce čekat na desky delší dobu, ovšem každé album, které potom vydal, vždy neslo jistý punc kvality, což zaručovalo, že každá další nahrávka prostě svůj standard nepodleze. Holt všechno si žádá svůj čas… Možná proto novinka „Ohněm“ vychází čtyři roky od poslední desky „Gen Sumerian“.

Dodo nepoužívá smyčky (vzhledem k typům aparátů to ani nejde): „Mám pocit, že to ubírá zvuk, a za druhé mám Marshally nastaveny na nejvyšší hlasitost, aby zvuk měl dynamiku.“ Takže všechno jde přímo do vstupu.

Odkaz na stránky interpreta