Michal Prokop & Luboš Andršt & Jan Hrubý Trio

19.1.2018 Pá od 19:30

Akce je VYPRODÁNA

Akustické trio Michala Prokopa spolu s nadžánrovým kytaristou Lubošem Andrštem a vynikajícím všestranným houslistou Janem Hrubým.

Trio Michala Prokopa vzniklo v roce 1987, přičemž k jeho zvuku a stylu přispěli všichni členové stejným dílem. Jejich vystoupení mají komornější ráz než koncerty s kapelou Framus Five a nabízí zase trochu jiné aranžmá. Snoubí se v něm Prokopův písničkový rockový základ s blues dobarvené Andrštovými jazzovými zkušenostmi a jiskřivými elektrickými houslemi Jana Hrubého. Na značce Indie records vydali společné, bezmála hodinové koncertní album pojmenované „Unplugged“.

Michal Prokop

Pro mnohé kritiky a fanoušky nepřekonatelný zpěvák, který svou plodnou hudební kariéru, jež bývá spojována s kapelou Framus Five a hudebními žánry blues, rock a soul, zahájil už v době vysokoškolských studií v 60. letech. Hudební osobnost s širokým záběrem činností – skladatel, kytarista, moderátor, bývalý politik, je nositelem významných ocenění jako jsou Řád umění a literatury Francouzské republiky (1995), titul nejlepší zpěvák 1. československého Beatového festivalu v Praze (1967) nebo zpěvák roku časopisu Melodie (1988) a držitel několika platinových a zlatých desek a člen Beatové síně slávy Radia Beat (2007).

V roce 2014 se dočkala reedice kultovní deska „Kolej Yesterday“, klenot domácí hudební scény, čítající hity „Blues o spolykaných slovech“, „Bitva o Karlův most“ nebo „Kolej Yesterday“. Album, původně vydané pod značkou Panton v roce 1984, představovalo začátek harmonické spolupráce s již zesnulým klávesistou Petrem Skoumalem, houslistou Janem Hrubým a básníkem Pavlem Šrutem, která pokračovala dvěma studiovými nahrávkami „Nic ve zlým“ a „Snad nám naše děti…“.

Poté se Michal Prokop až do roku 2006 odklonil od aktivní umělecké dráhy a koncertoval výjimečně buď v akustickém triu s Janem Hrubým a bluesovým kytaristou Lubošem Andrštem (v této komornější a repertoárově odlišnější podobě koncertují dodnes a v roce 2004 vzešlo z tohoto společného hraní album „Unplugged“) nebo v rozšířené podobě Michal Prokop a Friends.

V období 90. let až po zmíněný rok 2006 se Michal Prokop v největší míře věnoval dalším oblastem zájmů. Vedle politických aktivit dominovalo moderování vlastního diskusního pořadu Krásný ztráty, vysílaném v České televizi úctyhodných čtrnáct let a za svoji existenci jeho prostřednictvím představil divákům tisíc hostů. Opětovné koncertování a návrat do povědomí posluchačů přišel s albem „Poprvé a naposledy“ pod hlavičkou vydavatelství SONY BMG, které bylo oceněno zlatou deskou. O rok později v roce 2007 získal stejné ocenění záznam koncertu z pražské Lucerny „Live 60“, uspořádaného k autorovým kulatým šedesátým narozeninám.

V témže roce 2007 vstoupil poprvé do Beatové síně slávy a to v kategorii osobnost.

S následujícími lety přibývalo koncertních a autorských aktivit, aby v roce 2010 začal připravovat materiál pro další studiové album, jež neslo název „Sto roků na cestě“, vydaném agenturou Joe’s Garage v roce 2012. To vystoupalo na stupínku ještě výše v porovnání s deskou „Poprvé naposledy“ a bylo platinové. Produkce alb však nekončí, protože v roce 2014 vyšel limitovaný dvoudiskový záznam (CD+DVD) Vánočního koncertu Michala Prokopa a Framus Five z pražského divadla Archa, kterým oficiálně a v původních kulisách televizního studia zakončil vysílání pořadu Krásný ztráty, a to ve společnosti významných hudebních hostů, slovenské zpěvačky Jany Kirschner, legendy českého folku, kytaristy a zpěváka Wabiho Daňka a virtuózního kytaristy Lubomíra Brabce.

V roce 2016 v rámci oslav svých sedmdesátin na festivalu Krásný ztráty Live 70 v Lokti nad Ohří zahrál se skupinou Framus Five a Karlovarským symfonickým orchestrem ve světové premiéře rozsáhlou skladbu Město Er, kterou otextoval v roce 1970 básník Josef Kainar a která od gramofonové nahrávky v témže roce na  druhé album Framus Five nikdy nebyla živě provedena. Stejnojmenné album vyšlo při této příležitosti v reedici znovu, i jako vinylové LP. Záznam z koncertu v Lokti odvysílala České televize  v roce 2017, v roce padesátého výročí vzniku skupiny Framus Five, která na základě hlasů posluchačů Radia Beat vstoupila rovněž do Beatové síně slávy a to v kategorii kapela.

Luboš Andršt

Luboš Andršt se narodil 26. 7. 1948 v Praze. Dětství prožil v Příbrami a svoji první kytaru si koupil ve čtrnácti letech. V roce 1964 se s rodinou stěhuje zpět do Prahy a začíná hrát se skupinami jako Roosters, Double Time, P67, Colour imagines nebo Exit. Jeho první vlastní formací bylo v roce 1968 trio Blues Company Ltd.

V roce 1970 hrál s rockovou kapelou Michala Prokopa Framus Five se kterou také nahrál své první studiové snímky na LP Město ER. To odstartovalo jeho kariéru a hned v následujícím roce se připojil k jazzrockové skupině Jazz Q Martina Kratochvíla.

Od roku 1973 vedl vlastní fusion skupinu Energit, která do roku 1980 odehrála na 200 koncertů a v roce 1975 s ní natočil své první autorské album. Toto LP se stejnojmenným názvem Energit svým progresivním zvukem a instrumentálními výkony zaujalo hudební kritiky i posluchače a prodalo se ho neuvěřitelných 49.770 exemplářů.

V letech 1977–78 Luboš opět jezdí se skupinou Jazz Q M.Kratochvíla. Od roku 1978 do poloviny roku 1980, také vystupuje v akustickém duu s jazzovým klavíristou Emilem Viklickým.

Rok 1980 strávil ve skupině jazzového saxofonisty a flétnisty – Jiří Stivín & co., která byla zaměřena na moderní jazz a freejazz, ale koncem roku se vrací po vlastních stopách k bluesovým kořenům a zakládá skupinu Luboš Andršt Blues Band, do které angažuje slovenského zpěváka Petera Lipu. Krom toho pracuje na své další sólové desce Capricornus, kde kombinuje elektrický zvuk s akustickými nástroji za přispění houslisty Jana Hrubého. Toto ve své době netradiční a kritikou oceněné album vychází v roce 1981.

Léta 1981 až 1987 vyplňují koncerty s vlastním Blues Bandem, kterých bylo víc než 400 a práce na vydání dvou komerčně úspěšných alb. Po odchodu P. Lipi kapela nadále vystupuje příležitostně s různými hosty. V letech 1988 to byl například polský bluesman Tadeusz Nalepa a v roce 1989 britský zpěvák a hráč na foukací harmoniku Paul Jones.

V letech 1987-88 Luboš přijímá nabídku od Michala Prokopa do jeho Framus a také se zapojuje do jeho projektu Prokop, Andršt, Hrubý – Unplugged. Současně s tím sestavuje fusion kvintet Krátké spojení se kterým v roce 1988 vydává album Plus-Minus Blues.

Po pádu totalitního režimu roku 1989 v Československu a změnách, které se dotkly také kulturního života, přijímá nabídku do té doby z politických důvodů perzekuované zpěvačky Marty Kubišové na sestavení její doprovodné skupiny. Společně odehráli od poloviny roku 1990 do začátku roku 1992 více než 60 koncertů a natočili CD Někdy si zpívám. V roce 1990 ještě stihl doprovodit americkou bluesovou zpěvačku Katie Webster na jazzovém festivalu v Karlových Varech.

Od roku 1992 začíná Luboš opět častěji vystupovat se svým Blues Band, ve kterém se vystřídalo několik zpěváků: Bobby Houda, Ignaz Netzer, Ronny Gray, Tonya Graves, Ramblin Rex se kterým nahrál CD Blues Time (Best I.A. 1997) a později americká zpěvačka Reesie Davis. Souběžně s tím vystupuje od roku 1993 až do dnes se svým jazzovým kvartetem Luboš Andršt Group (CD: Imprints – ARTA records 1992, Acoustic Set – ARTA records 1996, Moment In Time – ARTA records 2008 ). Na přelomu roku 1995-96 opět vystupuje s Jiřím Stivínem. V roce 1999 přichází do Studia Fontána, aby zde sám, formou playbacků, natočil akustické sólové album Man With A Guitar (distribuce: Best I.A.).

V roce 1998 byl zvláštním hostem B.B.Kinga při jeho koncertu v Praze. Původně plánovaných 5 minut společného vystoupení se protáhlo na půl hodiny a bezprostředně po koncertě v rozhovoru pro časopis Mladý Svět/21 o hraní s Lubošem B.B.King řekl:

„Překvapil mě obrovsky. Ale ne autenticitou bluesového feelingu, poněvadž ta byla jasná, jen co zahrál prvních pár frází. Spíš tím, jak přemýšlivě je rozvíjel, což mě hned inspirovalo k reakcím. Tak si dueta představuji! Jako vzájemný dialog. Já si s ním zahrál moc příjemně. A pokud se jemu se mnou taky nehrálo nejhůř, doufám, že najdeme příležitost, jak v tom pokračovat.“

Že svá slova mínil upřímně, potvrdil B.B.King v červenci 2000 ve Zlíně, kde si během jeho koncertu oba opět společně zahráli.

V roce 2000 se Luboš objevuje na živém albu Michala Prokopa „Odněkud někam“ a ve stejném roce také obnovuje činnost trio Prokop, Andršt, Hrubý – Unplugged, které vydalo živé album „Unplugged Live“ (Indies records 2005). Toto vydavatelství také později vydalo digitálně upravené dvě LP ze sedmdesátých let „Energit a Piknik“, doplněné mnoha bonusy demo snímků převážně z roku 1973, tehdy zakázaného Energitu.

V letech 2002-3 Luboš koncertuje a natáčí CD Together se skupinou „veteránů“ GK Brothers Blues Band. Od roku 2003 se podílí na volné spolupráci tří kytaristů různých žánrových oblastí: Jazz Luboš Andršt, Classic Lubomír Brabec a Rock Petr Janda. Toto neobvyklé spojení je zachyceno na albu 3 guitars (Best I.A. 2004). V roce 2004 vydává nakladatelství Fontana Music Library jeho další CD „Blues Grooves“ (distribuce: Best I.A.).

V roce 2006 se hráčsky i autorsky podílí na vydání alba Michala Prokopa „Poprvé naposledy“ (Sony BMG 2006) a také s ním stále koncertuje v jeho obnovených Framus Five. Počátkem roku 2007 vydává se svým Blues Bandem a americkou zpěvačkou Reesie Davis studiové CD „Everything I’ve Done“ (Best I.A. 2007).

V současnosti spolupracuje se zpěvákem a varhaníkem Janem Holečkem jak ve svém Blues Bandu, tak v projektu „Energit 73“. Z festivalu Blues Alive Šumperk 13.11.2008, kde Luboš s mnoha přáteli oslavil své šedesátiny byl pořízen záznam, který vyšel na DVD „Luboš Andršt Blues Alive & Well“ (Joe’s Garage 2012). Luboš významně přispěl při nahrávání dalšího CD Michal Prokop & Framus Five „Sto roků na cestě“ (Joe’s Garage 2012) a také se dočkal svého prvního alba Best of s názvem „One Man Blues“ (Supraphon 2013).

Jan Hrubý

Jan Hrubý, renesanční postava českého rocku a nadžánrový houslista par excellence, se narodil 3. prosince 1948 v Praze. Po studiu na Pražské konzervatoři se v sedmdesátých letech stal stěžejním členem kapely Etc…

Byl to právě Jan Hrubý, kdo českému publiku ukázal, že housle, před jeho vstupem do ETC… Vladimíra Mišíka nástroj rockery spíše opovrhovaný, mohou v kapele plnit stejnou úlohu jako ikonická elektrická kytara. Ostatně, jednu dobu měli ETC… na svém plakátě Hrubého housle jako dominantní motiv a sám hudebník byl bezesporu hlavní instrumentalistickou hvězdou souboru.

Bez jeho houslí si lze těžko představit první dvě (nejslavnější) desky Vladimíra Mišíka. Po Mišíkově zákazu působil v Blues Bandu Luboše Andršta, v roce 1984 se přidal k Framus 5 Michala Prokopa a výrazně ovlivnil album Kolej Yesterday.

V roce 1985 se Hrubý vrátil k Etc…, paralelně začal vystupovat s triem Prokop-Andršt-Hrubý, dále v Čundergroundu (s Vladimíry Mertou a Mišíkem), spolupracoval s Dagmar Andrtovou-Voňkovou, ve studiu nahrával party na desky mnoha dalších (Jazz Q, Marsyas, C&K Vocal, Country Beat J. Brabce, Jan Spálený, Zuzana Homolová, Hana Hegerová…).

Na počátku devadesátých let propadl kouzlu keltského rocku, založil skupinu Kukulín (desky inspirované knihami J. R. R. Tolkiena), se kterou nejdřív 2 roky vystupoval převážně ve Velké Británii, 12 let hráli každý rok na festivalech ve Walesu, Anglii a Irsku. Kapela Kukulín během své existence vydala 7 CD.

V Etc… se po desetileté pauze znovu objevil v období cca 2000 – 2010, s Lubošem Andrštem tvoří od roku 2006 páteř obnovených Framus 5 Michala Prokopa (nadšeně přijatá alba Poprvé naposledy a Sto roků na cestě)…

V roce 2012 byl Hrubý čtenáři časopisu Rock Pop zvolen do tzv. Československé superskupiny (Střihavka-Pavlíček-Kulhánek-Dragoun-Hrubý-Meier), s níž aktuálně také vystupuje.

Odkaz na stránky interpreta